Cím: H-3300 Eger, Eszterházy tér 1.; Postacím: 3301 Eger, Pf.: 43.; Tel.: +36 36 / 520 400

Átalakulóban az oktatás

Utolsó módosítás: 2019. április 15.

A Pedagógusképző Központ és a Kepes György Szakkollégium meghívására érkezett az egyetemre dr. Nahalka István oktatáskutató.

Hogyan értelmezzük a nevelést és tanulást az iskolában – erre a kérdésre kereste a választ előadásában dr. Nahalka István.
– Előadásom nem a jelenlegi helyzetről és jelenlegi gyakorlati kérdésekről szól, hanem egy ennél jóval átfogóbb és hosszabb folyamatról. Amiről szólok az az, hogy a nevelésről alkotott fogalmunk hogyan alakul át. A nevelés része az oktatás, az oktatás lelke pedig a tanulás – ezek egészen fantasztikus átalakuláson mennek keresztül az utóbbi időben – válaszolta kérdésünkre az előadó. Dr. Nahalka István felvázolta az egymással „versengő" paradigmákat: a hagyományos, a modern és a posztmodern pedagógiai módszereket.

– Kicsit olyan helyzetben vagyunk, mint a fizika volt a huszadik század elején: válságos szituáció ez, de azért látszik, hogy hogyan lehet ebből menekülni. A tudományok közül szerintem az egyik legizgalmasabb a pedagógia – hangsúlyozta. Hozzátette: a pedagógia gyökeres átalakulásához, a pedagógusoknak új gyakorlatokat kell elsajátítaniuk, új kérdésekre kell tudniuk válaszokat adni. Erre, mint fogalmazott, a pedagógusképzésben már van egy-két jó gyakorlat.

– Bizonyos értelemben százhúsz éve zajlik ez a folyamat, de szorosabban véve is, itt Európában az oktatási rendszerben harminc-negyven éve. A magyar pedagógiában nagy nehezen hatol át ez a változás – fejtette ki gondolatait. Dr. Nahalka István szerint a jó gyakorlatokat fel kell tárni, és be kell mutatni a pedagógusjelölteknek.

– A magyar pedagógiát, mint tudományt kellene a mainál sokkal magasabb szintre fejleszteni – emelte ki az oktatáskutató. Ennek egyik feltétele meglátásai szerint egy olyan fiatal tudós nemzedék, mely képes magas szinten, a nemzetközi folyamatokba integráltan kutatni az új lehetőségeket.

– Lassan haladunk előre ebben az ügyben. Meg kell termelni azt a tudást, amit később a gyakorlatban fel lehet használni. A közvetítő a pedagógusképzés lehet, hiszen ez a képzés viheti át a tudást a gyakorlatba – jegyezte meg dr. Nahalka István.

Írta: Berán-Juhász Henrietta

Fotó: Kakuk Dániel


< Vissza