Cím: H-3300 Eger, Eszterházy tér 1.; Postacím: 3301 Eger, Pf.: 43.; Tel.: +36 36 / 520 400

Pro Agria-díj Vancsó Gyulának

Utolsó módosítás: 2015. augusztus 26.

2015. augusztus 20. alkalmából Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata - a vendéglátás és turizmus területén végzett kiemelkedő tevékenységéért - Pro Agria szakmai díjat adományozott tanszállodánk étteremvezetőjének, Vancsó Gyulának. A Paletta Online munkatársa a szakmájában elismert szakembert többek között pályafutásáról, és a fiatalokkal kapcsolatos tapasztalatairól kérdezte.

PO: Engedje meg, hogy a Paletta Online munkatársai és a főiskolai dolgozók nevében is gratuláljak az elnyert szakmai elismeréshez. Mit jelent az Ön számára a Pro Agria- díj?
Egy szakmai életpálya vége felé, úgy érzem, nagyon szép ez a rangos elismerés. Sokat dolgoztam, éppen 50 éve annak – 1965-től –, hogy elkezdtem a vendéglátás, az idegenforgalom területén a pályámat. Végigjártam a szakmai ranglétrát, kezdve a felszolgálástól, az üzletvezető helyettesig, üzletvezetésig, vezettem az egri HBH Sörözőt is, majd nyugdíjba vonultam. Ezt követően ért nagyon jóleső meglepetésként a főiskola korábbi vezetőségétől az a felkérés, hogy szakmai tapasztalatommal segítsem a Hotel Estella beindítását.

PO: Több évtizede dolgozik már a turizmus és vendéglátás területén, milyen hitvallás szükséges ahhoz, hogy ezt a szakmát ilyen magas szinten tudja művelni?
A legfontosabb dolog, hogy a vendéget szeretni kell. Ha ezt éreztetni tudjuk a másik féllel, akkor vissza fog térni hozzánk, és valljuk be őszintén, az a vendéglátás legnagyobb elismerése.
Azt is mindig komolyan vettem, hogy szakmai téren, a tudásomat fejleszteni szükséges. Ha erre nem figyelünk oda, akkor lemaradunk. Mindig figyeltem, érdeklődve olvastam a szakmámmal kapcsolatos újdonságokat, trendeket, ha kellett, akkor szívesen belevágtam továbbképzésekbe is. Érdekeltek a nemzetközi konyhák, és minden lehetőséget megragadtam arra, hogy az adott helyszínre eljutva testközelből szerezzem meg a tapasztalatokat. Így sikerült kijutnom az Uralba, Csuvasiába, de volt szerencsém Bulgáriában és a korábbi Jugoszláviában is dolgoznom. Ezeken a helyeken igyekeztem ellesni az ottani vendéglátás specialitásait. A 80-as évek elején nagyon érdekelt a Távol-keleti konyha, ezért Prágába utaztam megismerni az ottani kínai és indiai éttermek kínálatait. Ugyanezzel a céllal kerestem fel Berlinben egy akkoriban nagyon felkapott, és különlegesnek tartott japán éttermet is.

PO: Hány éve kötődik az Eszterházy Károly Főiskola a Hotel Estellához?
A valóban tevékeny munka 2009 tavaszától indult be, és nagyon megtisztelő számomra, hogy már a kezdetektől együtt dolgozhatok egy fiatal és nagyon lendületes csapattal, akiknek a közelsége minden nap fiatalítóan hat rám.

PO: A Hotel Estella - a főiskolások szakmai gyakorlati helyeként – tanszállodaként is működik. Ön minden nap kapcsolatba kerül azokkal a fiatalokkal, akik a vendéglátás, turizmus területe iránt a felsőoktatás keretein belül érdeklődnek. Milyen tapasztalatokra tett szert velük kapcsolatban?
Azt látom, hogy a főiskolán turizmus, vendéglátás tanulmányokat folytató hallgatók nagyon fogékonyak a szakmai ismeretekre. Jóleső érzés számomra azt megtapasztalni, hogy a fiatalok nagyon akarnak tanulni. Tudom azt is, hogy szokatlan dolog nekik kezdetben, hogy meg kell tanulni a terítést és a felszolgálást, de igyekszünk úgy átadni számukra ezeket az ismereteket, hogy megtartsuk a fokozatosságot.
Természetesen az elméleti képzés keretében vonzó és gyakorlatorientált programokat is szervezünk, amelyek segítik a pályára való felkészülésüket. Ilyenek pl. a menükártyák és koktélok készítése, a protokoll étkezés terítésének elsajátítása, a pincelátogatások, a helyi borok társítása a különböző menüsorokhoz, és folytathatnám a felsorolást...

PO: Mire érdemes a hallgatókat megtanítani? Mire kell a fiatalok figyelmét felhívni ?
Úgy kell bánni minden vendéggel, hogy vissza is térjen hozzánk. Legyen elégedett az ellátással, a kiszolgálással, és a rá irányuló odaadó figyelemmel.

PO: Beszéljünk még egy kicsit az EKF Tanszállodájáról! Milyen foglaltsággal rendelkezik Estella?
Az idei nyáron kiugróan magas volt a szobák foglaltsága: 85˗90%-os telítettséggel dolgoztunk, ami jól jelzi a létesítmény iránti érdeklődést.

PO: Mennyiben és hogyan képes versenyképes maradni a Hotel Estella?
Nagy előnye a Hotel Estellának frekventált elhelyezkedése, hiszen néhány lépés csupán a történelmi belváros, a fürdőhelyek, az Érsekkerti zöldövezet, de nem számít távoli célpontnak a Szépasszonyvölgy sem. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az épület előtt parkolási lehetőséggel is rendelkezünk.

PO: Szakmájával kapcsolatban vannak-e jövőbeli tervei?
Elsőként azt a választ adnám, hogy leginkább már nyugalmat szeretnék. Minden évben eszembe jut, hogy talán ideje lenne megpihenni. De rögtön ezután korrigálnám a választ, hiszen az a fiatalos közeg, és az a kiváló csapat, melynek itt a Hotel Estellában tagja lehetek, még mindig tud valami olyasmit mondani nekem, ami sokkal vonzóbb annál, mint a gondtalannak tartott nyugdíjas élet.

 

A díjazottnak ezúton is gratulálunk és további jó egészséget, eredményes munkát kívánunk!

 

Szerző: Dr. Herzog Csilla
Fotókat küldte: Dr. Vas István


< Vissza